Khamis, 26 April 2012


Otaku

Otaku bermaksud meminati, obses, taksub sesuatu perkara. Ia juga boleh digunakan untuk peminat fanatik.

Contohnya:

1.    Aku Otaku pasukan Malaysia.
2.    Dia Otaku Gundam.

Di Jepun, mereka mengunakan perkataan Otaku sebagai satu penghinaan, mengambarkan mereka tak pernah maju ke hadapan.

Di Amerika Syarikat pula, istilah ni digunakan sebagai peminat bersemangat/ keterlaluan(fanatic), biasanya digunakan pada anime atau manga sarta budaya Jepun.

Di Malaysia juga mengunakan perkataan otaku hanya di kalangan para peminat animasi, komik serta permainan video.

Fujoshi

Fujoshi mempunyai maksud yang sama, iaitu meminati, obses, taksub sesuatu perkara. Ia juga boleh digunakan untuk peminat fanatik. ia telah disalah taksir dalam kategori Yaoi.

Di Jepun, Wanita yang berminat dalam Yaoi dipanggil "Fujoshi" ( 女子), seorang pun yang longgar sebagai "busuk gadis" atau "wanita busuk".

Di Malaysia, Fujoshi digunakan bagi Otaku perempuan atau Wanita. Gelaran ini telah di popularkan oleh seorang kartunis yang bernama Peach dari sebuah komik yang bertajuk “Cinta Fujoshi”.

Yaoi

Yaoi pula bermaksud cerita Homoseksual Lelaki atau lebih dikenali Gay.

Yuri

Yuri bermaksud cerita Homoseksual Wanita atau lebih dikenali sebagai Lesbian.


Bishōnen

Bishōnen bermaksud budak lelaki yang cantik, mempunyai wajah seperti perempuan suci serta mempunyai sifat lelaki~perempuan. Bishōnen sering digunakan dalam cerita Yaoi.

Hentai seiyoku

Hentai seiyoku bermakna penyelewengan seksual.
Dalam slanga Jepun, Hentai digunakan sebagai makna penghinaan kira-kira "memesongkan" atau "orang yg luar biasa". Penggunaan Bahasa Inggeris Hentai adalah lebih serupa dengan cara Jepun menggunakan istilah slanga エッチ (H atau ecchi), yang merujuk kepada mana-mana kandungan seksual yang eksplisit atau kelakuan. Jepun jarang menggunakan Hentai panjang untuk merujuk kepada pornografi di Jepun.


Okey. Faham?
Sikit ke? Tak pe, ada lagi. Tapi sampai sini je tau. Tunggu sambungannya.. Janne~~

2 ulasan: